25.3.2010 První půlka Gay a Lesbického filmového festivalu v Londýně je ta tam. Uběhlo 9 dní, 8 nocí a víc než 100 filmů. Dnes prší a prší a prší. A pršelo i do kapesníků.
Dokument je historií Nového Zélandu v „době dvojčat Toppových“. Vyrostly na farmě, kde „..jsme měly absolutní svobodu být, čím jsme chtěly být – běhaly jsme kolem krav, předstíraly, že jsme kovbojové, opravovaly ohrady, staraly se o zvířata, dívaly se s tátou po nocích na rugby, zatímco náš bratr pomáhal mámě v kuchyni, na zahradě. A tohle nám zůstalo napořád. Každý by měl mít právo být tím, kým je a jestli je to někomu upíráno, pak má co dělat s námy, a my jsme dvě, dvě tornáda.“ odpověděla Lynda na otázku z hlediště: jak se se setrou dostaly k aktivismu.
Zpívaly na protestech za Maurská práva na půdu, proti turné Jihoafrického rugby týmu, protože Jihoafrická Republika vláda vydala rasistickou vyhlášku a samozřejmě hrály důležitou roli při vyjednávání práv homosexuálů. Jednoduše tím, že byly samy sebou.
Lidé je znali, gay politika měla tvář, lidskost, konkrétní osoby – vzpomíná v dokumentu bývalá premiérka Helen Clark.
Kromě aktivismu, sestry koncertují country a western; a převléčené do imaginárních postav vystupují v televizním seriálu. Tato jejich alter ega se stala součástí kulturního života za hranicemi televize a například postavy farmářů Kena a Kena regulérně předávájí ceny na národních soutěžích dobytka.
Dokument režisérky Leanne Pooley trhl na domácí půdě rekordy v kinech, získal 7 mezinárodních ocenění – mezi nimi první místo na přehlídce dokumentů v Torontu v roce 2009, kde trumfl snímek Michaela Moora Kapitalismus – příběh lásky. Rozhodně si pozornost zaslouží. Dojemný příběh nebojácných Topp dvojčat je inspirující.
Sestrám bych chtěla popřát zdraví,
Čechám, minimálně trojčata.
na snímku režisérka Leanne Pooley a Lynda Topp
fotografka: Christa Holka
ba